lørdag 12. mars 2011

Håndverk med gamle tradisjoner

Dere som følger Frøken H på facebook fikk kanskje med dere at jeg hadde såre fingertupper etter forrige helg!? ;) Jeg var nemlig på et nytt kurs i strengarbeid eller tatersløyd som det også kalles. Så Monica, du hadde rett når du gjettet ståltråd! ;) Tenkte jeg skulle vise frem noe av det jeg lagde...



Flaskekosten og en strikket kjøkkenklut har fått plass på den høye såpeskålen fra Jeanne d´Arc Living, som forøvrig er ganske ny. Den har fått plass på kjøkkenet ved vasken! :) Flaskekosten er laget av hestetagl, som for de som ikke veit, er det lange stive håret hesten har i hale, man og lugg.



Denne klokka av ståltråd har jeg laget etter bilde av en liten glassklokke. Ble en liten utfordring siden kurslæreren aldri hadde laget slik før, men jeg ble ganske så fornøyd med resultatet! :) Det er tross alt den aller første jeg har laget! ;) Har en liten rosa ildtopp og en bunt små lys inni som pynt...

Strengarbeid er, for de som ikke veit, et gammelt håndverk som tradisjonelt ble gjort av tatere. Strengarbeid var noe man måtte ty til når det ikke fantes andre muligheter. Materialet var lett tilgjengelig. Det kunne klippes av bondens ståltrådgjerde om formiddagen, og selges tilbake til den samme bonden om ettermiddagen som visper, fat, gryteunderlag eller andre produkter. De reisende viste stor kreativitet i utformingen av produktene. Visper, fat, kurver, eggeholdere, kleshengere, rister, korketrekkere, hyller og mye annet, ble produsert i utallige versjoner.


Til tross for at mange har et ambivalent forhold til strengarbeid, så er det også en ny gryende stolthet over produktene. Og "fil de fer"-produkter, som er det franske navnet på gjenstander laget av ståltråd, er et veldig populært innslag i interiøret om dagen. Veldig morsomt å lære seg et slikt håndverk! :)


Denne lysestaken er en annen variant av en telysestake jeg lagde på det forrige kurset. Hvis du vil se noe av det jeg lagde på det første kurset kan du titte HER! :)


Ha en fin søndag alle sammen! ♥

18 kommentarer:

  1. Wow så stilige ting du har laget da:0). Imponert.
    Ha en super helg videre.
    Klem Alfa

    SvarSlett
  2. Jeg bøyer meg i støvet!!!

    Så utrolig fine ting du har laget, dette må vel kreve masse tålmodighet. Likte spesielt den ståltrådklokken, den var bare vakker!!

    Ha en finfin søndag!

    Klem

    SvarSlett
  3. Så mye fint du har laga..Blir jo heilt imponert :)

    Ha ein fin søndag.

    SvarSlett
  4. Åj, så flink!! Likte kjempegodt den ståltrådklokka!:)

    Fortsatt fin søndag!

    klem June

    SvarSlett
  5. wooow så flink du er;)
    Den klokka var nydelig, det vil eg og lære meg;D
    Ha en fin søndag:D

    SvarSlett
  6. Jøsses, jeg er imponert!!!! Og det ser jo absolutt ikke håndlaga ut (forstå meg rett...!! ;) ) - ikke noe bulker eller noe, råflott!! :)

    Hva slags bilderedigeringsprogram bruker du? Syns du har så stilige oppsett med eget "tekstbilde", også liker jeg skikkelig godt de skyggekantene du får til.

    SvarSlett
  7. Helt utrolig!
    Du er jo kjempeflink;)
    Den osteklokken var jo bare lekker ♥ Lysestaken og, stilig!
    Så gøy og ta tilbake den gamle trenden med stål viklerier)
    Kjempegøy!

    Klem line

    SvarSlett
  8. Så morsomt å lære et sånt gammelt håndverk! Det du har laget er jo kjempestilig, den klokken var nydelig!
    God søndag :) Klem

    SvarSlett
  9. Så moro å lære seg et sånt gammelt arbeide:) Og så flink du er! Ståltrådklokken ble nydelig:)

    klem Jennifer

    SvarSlett
  10. Veldig imponerende, utrolig godt gjennomført!!! Dette er du jo en virkelig mester i . Ønsker deg en fortsatt fin søndagskveld :)

    SvarSlett
  11. Så fint, imponerende må jeg si:):) Stor klem fra Drømmerommet

    SvarSlett
  12. Wow! Imponerende arbeid, den klokka du har laget ser jo helt profesjonell ut, kjempefin. *♥*

    SvarSlett
  13. Fantastiske fine ting du lager...flaskekosten er jo så praktisk.
    Koselig blogg, hit kommer jeg tilbake.
    klem...Ellen

    SvarSlett
  14. Wow! Virkelig Imponerende!
    Kommer innom hit for å lese mere, en flott blogg du har.

    SvarSlett
  15. Wow!SÅÅÅÅÅÅ flotte ting du har laga!
    Ikkje veldig rart at du har hatt såre fingertuppar...

    Kjempe fine bilder:)

    Takk for slike fine ord frå deg♥

    Ønskar deg ei god ny veke:)

    Klem frå AStrid

    SvarSlett
  16. Hei ;o) Helt nydelig den klokka du har laget!!! Fin blogg du har.
    Legger meg som følger ;o)))

    Klem Elisabeth

    SvarSlett
  17. Hihi, da gjettet jeg godt;))

    Og jeg skjønner virkelig at fingrene dine er såre! Såååå mye fint du har laget! Den børsten må ta veldig lang tid å lage, eller?!
    Kjempfint var det iallefall:)

    Ha en herlig ny uke!
    Klem.

    SvarSlett
  18. stilige bilder, veldig flott!!
    klem,magny

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, det setter jeg stor pris på! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...